WB FYSIOTHERAPIE VOORBURG

Michiel: 06 - 300 279 80

Karin: 06 - 448 389 76

DARMPROBLEMEN

Een slechte werking van de darmen veroorzaakt niet alleen pijn en ongemak met de spijsvertering, maar kan ook de bron zijn van talrijke andere lichamelijke of psychische klachten.

Bekende chronische darmaandoeningen zijn Prikkelbaar Darm Syndroom (PDS of IBS), Colitis Ulcerosa, de ziekte van Crohn en Diverticulitis. Ook kan gedacht worden aan obstipatie, diarree, buikpijn, opgezette buik. Maar ook ziektebeelden als Chronisch Vermoeidheid Syndroom (CVS/ME), Fibromyalgie, Reumatoïde Artritis, depressie, burn-out, ADD/ADHD, ziekte van Parkinson en verschillende auto-immuunaandoeningen hebben veelal een relatie met de darmen.

Waarom de darmen niet goed functioneren kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan de werking verstoord zijn door verkeerde voeding, medicatie, toxische belasting, stress en overmatig of ondermatig bewegen. Ook kunnen erfelijke factoren of early life stress een rol spelen.

Vaak leidt dat tot problemen met vertering en opname van voeding, verstoringen in het microbioom, aantasting van slijmvliezen en/of darmwand en te sterke activiteit van het immuunsysteem.

Wat er precies aan de hand is is vaak niet eenvoudig vast te stellen. Het onderzoek dat we na de intake uitvoeren moet duidelijk in beeld brengen welke processen verstoord zijn en waardoor dat komt. Dit stelt ons in staat om een behandelplan op te stellen dat de klachten van de patiënt kan oplossen. Dit plan strekt zich vaak uit over een periode van een jaar, waarbij de volgorde van de aan te pakken processen essentieel is.